'Orang yang ingin BERJAYA, datangnya dari orang yang biasa-biasa dan akan jadi orang yang LUARBIASA'

JAGALAH PERIBADIMU, BIAR IA INDAH TERPELIHARA MEWANGI DENGAN KUNTUMAN IMAN YANG BERKEMBANG MEKAR DISALUT TAQWA KEPADA ALLAH YANG MAHA PENGAMPUN.

"Ilmu itu PELITA hidup, belajar dalam belajar...
belajar kerana ALLAH dan RASULNYA :) "

Monday 27 February 2012

Cinta Syuhadah



Setelah selesai memberikan perkongsian dan pengisian dalam usrah dengan sahabat-sahabat di teratak Marhalah, Nurul Syuhadah menyentuh tentang program yang akan diadakan pada minggu hadapan bersempena Minggu Refleksi Remaja Islam (MRRIS) di Sekolah Menengah Sains Islamiah.
        “Alhamdulillah, begitu banyak ilmu yang dikongsikan bersama, seterusnya kita akan berbincang tentang program yang bakal kita adakan. Oleh itu, ana sangat mengalu-alukan kepada semua sahabat untuk mengemukakan sebarang cadangan,idea atau penambahan lantaran aktiviti-aktiviti yang dibincangkan pada minggu yang lalu. InsyaAllah, nanti pada malam ini, kita akan mengadakan satu perjumpaan bersama Mursyidul Am bagi menyelesaikan dan mengatur program dengan baik”, kata Nurul Syuhadah dengan lembut kepada sahabat-sahabatnya.
        “Bagaimana dengan pelaksanaan program pada sebelah malam?”, soal Siti Aisyah.
        “Maaf, mohon mencelah. InsyaAllah, selepas solat Isyak dan khidmat diri, muslimin dan muslimat akan berkumpul di Dewan Perdana pada jam 8.00 malam hingga jam 11.00 malam untuk mendengarkan Kuliah Dasar pada waktu malam hari pertama,kedua dan ketiga. Seterusnya pada hari berikutnya, Ajk muslimin akan mengambilalih bagi menjalankan aktiviti Malam penghayatan”, celah Nurul Izzah yang merupakan salah seorang Ajk muslimat kelab Al-Insani setelah difahamkan tentang program MRRIS ketika bertemu dengan Ustaz dan Ustazah jemputan untuk menyampaikan ceramah nanti.
            Seperti yang dirancang, perjumpaan ahli jawatan kuasa dalam Kelab Al-Insani bersama Mursyidul Am iaitu Ustaz Khairul Aman yang diadakan di Bilik Talaqi yang tidak kurang jauhnya dari Marhalah muslimin dan muslimat diadakan. Ajk-ajk muslimin dan muslimat saling bertukar idea untuk mengatur program yang bakal dikendalikan pada minggu hadapan. Di Sekolah Menengah Sains Islamiah, Kelab Al-Insani merupakan persatuan yang wajib bagi semua pelajar yang berdaftar. Ia juga merupakan satu persatuan Ko-Kurikulum sekolah. Pelbagai program yang diadakan memberikan keinsafan dan ilmu-ilmu yang berguna kepada pelajar-pelajar di sekolah tersebut. Muhammad Iqram Husyaidi itulah nama bagi presiden dan Nurul Syuhadah merupakan timbalan presiden bagi muslimat dalam Kelab Al-Insani. ‘Indahnya hidup berjemaah’ cetus hati Nurul Syuhadah setelah selesai bermesyuarat tadi. Dia teringat ketika berada di Sekolah Menengah Kebangsaan Teratai dimana pada ketika itu dia berada dalam tingkatan tiga, persatuan atau kelab seperti Kelab Al-Insani tidak diadakan di sekolah tersebut. Dia berasa bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dapat berada di Sekolah Menengah Sains Islamiah yang pada mulanya dia tidak pernah mengenal islam dan jauh sekali untuk mengamalkannya. Ayahnya merupakan seorang peguam dan terpaksa berhijrah dari kota raya Kuala Lumpur ke Jitra,Kedah. Hati Nurul Syuhadah berbisik ‘Begitu indah takdir Allah, walaupun telah dipisahkan dengan sahabat-sahabat di Sekolah Menengah Kebangsaan Teratai, aku masih mendapat teman yang lebih baik dan memahami’. Terbayang akan wajah Halimah,Kuzza dan Fitri teman-temannya yang hampir membawanya ke lembah sosial. Seterusnya terbayang akan wajah Siti Aisyah, sahabat sejatinya yang banyak membantu dalam permasalahannya sepanjang berada di Marhalah. Pada mulanya Nurul Syuhadah tidaklah seperti yang kini yang bertudung labuh,bersarung tangan dan kaki, sahabatnya Siti Aisyah itulah yang banyak membimbing dia. Bukan tidak mahu untuk mempelajari ilmu agama, namun hati dan mata yang masih kabur untuk menjejaki ilmu-Nya. Sebelum menjejakkan kaki ke sekolah tersebut, dia agak janggal dengan tudungnya yang pendek, kakinya yang tidak berstokin dan bajunya yang sendat dan pendek lengan. Kini, Nurul Syuhadah berbeza dari yang dulu.
            Pernah dia terdengar perbualan rakan-rakan di Marhalah, “eh, aku macam tak percaya si Hadah dah betul-betul berubah. Malah lebih baik dari kita”, kata salah seorang rakan yang berceritakan tentang dirinya.
          “A’ahlah. Tengok sekarang, dia dah jadi ketua muslimat, subhanallah, Allah pilih dia untuk terima hidayah-Nya”,  balas rakannya yang turut bercerita tentang diri Nurul Syuhadah. Dia tidak pernah untuk berasa supaya dikagumi dan menjadi topik bualan mulut tentang dirinya. ‘Nau’zubillah,ya Allah,jauhkan diri ini dari sifat riak,ujub dan sombong’ , getus hatinya. Apa mungkin Allah S.W.T ingin menguji dirinya? Atau ingin mengangkat darjatnya? Wallahu’alam. Memang manusia tidak akan lepas daripada setiap ujian-Nya. Pada keesokkan paginya, seperti biasa dalam sesi persekolahan, Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah menuju ke bilik darjah sambil bercerita. Tiba-tiba dari belakang, Mohd Rizwan memanggil nama Nurul Syuhadah yang merupakan salah seorang ahli jawatan kuasa muslimin
         “Hadah, Hadah, kejap. Asif ana nak bagi sesuatu”.
         “Ada apa akhi?” balas Nurul Syuhadah dengan nada yang kurang selesa terhadap tingkah laku Mohd Rizwan yang memanggil-manggil namanya di hadapan ramai pelajar. Bukan dibenci dan bukan dicaci, fitnah boleh berlaku di mana-mana sahaja. Sudah menjadi adat manusia,mendengar,melihat dan mentafsirkan, tanpa usul periksa fitnah terus ditaburkan.
         “Nah, surat!” Mohd Rizwan terus menghulurkan sepucuk surat yang bersampul warna biru lalu bergegas meninggalkan Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah. Siti Aisyah terkebil-kebil menyaksikan tingkah laku Mohd Rizwan yang begitu berani memberi surat kepada Nurul Syuhadah tanpa segan silu. Muka putih Nurul Syuhadah bertukar menjadi merah kerana malu terhadap perbuatan Mohd Rizwan tadi. Dia lalu menyelitkan surat yang bersampul biru ke dalam buku chemistrynya dan terus menarik tangan Siti Aisyah supaya bergegas pergi dari tempat laluan pelajar itu. Nurul Syuhadah berdiam diri. Dia tahu surat pasti daripada Muhammad Iqram Husyaidi. Termasuk surat bersampul biru tadi, sudah lima kali Muhammad Iqram Husyaidi mengirimkan surat kepadanya,namun, Nurul Syuhadah endah tak endah sahaja dengan kehadiran surat tersebut. Siti Aisyah yang menyaksikan kehadiran surat tersebut lalu bertanya kepada Nurul Syuhadah
          “ Hadah, surat apa yang si Rizwan bagi tadi? Tak pernah-pernah pun ana tahu yang si Rizwan tu syok kat enti”, soal Siti Aisyah yang berpura-pura tidak tahu sedangkan sebelum ini sudah berapa pucuk surat yang dikirim oleh Muhammad Iqram Husyaidi telah diberitahu oleh Nurul Syuhadah kepadanya. Siti Aisyah cuba mengusik Nurul Syuhadah dengan ketawa kecil dan sopan. Nurul Syuhadah bertambah geram lalu dia mengambil surat yang diselitkan tadi tanpa membaca isi surat tersebut dan terus dibuang ke dalam tong sampah.
         “Aisyah, ana geram dan tak suka kalau begini cara presiden kita, ia takkan sesekali boleh menjatuhkan reputasinya sebagai seorang presiden apalagi kalau pelajar sekolah kita tahu. Beginikah ciri-ciri muslimin yang soleh? yang bakal menjadi ketua keluarga? tahu tak dengan menggunakan cara inilah yang boleh menjatuhkan kedudukan muslimin di mata muslimat. dimana ikhtilat yang  sering diperkatakan oleh mereka? ini bukan ciri-ciri kepimpinan seorang pemimpin. Jangan disebabkan seorang muslimat, boleh melalaikan dia dari mengejar cinta Allah. Cinta Allah itu yang paling utama”, tegas Nurul Syuhadah. Siti Aisyah yang tekun mendengar luahan sahabat kesayangannya itu, sangat memahami Nurul Syuhadah yang telah banyak diuji dengan kehadiran  muslimin yang sering menghantar surat cinta kepadanya. Dua minggu selepas peristiwa itu, Muhammad Iqram Husyaidi berasa gelisah. Surat demi surat dikirim tiada balasan. Lalu dia mengambil keputusan untuk bertemu dengan Nurul Syuhadah. Ketika itu, Nurul Syuhadah menanti giliran untuk mengambil makanan di Dewan Selera. Tanpa segan silu, Muhammad Iqram Husyaidi mendapatkan Nurul Syuhadah untuk bercakap dengannya.
          “Syuhadah, kenapa enti tak balas surat ana? apa akhi Rizwan tak pernah hantar surat yang ana tulis kepada enti?” tanyanya dengan nada yang tidak puas hati terhadap Nurul Syuhadah. Nurul Syuhadah terpinga-pinga. Dia melihat kelibat rakan-rakan yang lain kalau-kalau ada yang menyaksikan perlakuan Muhammad Iqram Husyaidi terhadap dirinya. Dia tidak tahu mahu berbuat apa. Pernah terlintas di fikiran ketika pertama kali menerima surat daripada presidennya itu, dia tidak percaya bahawa Muhammad Iqram Husyaidi menuliskan surat tersebut kepadanya. Namun menyaksikan perlakuan tadi, hancur berkecai hati Nurul Syuhadah untuk mempercayai kepimpinan Muhammad Iqram Husyaidi. Terasa ingin menampar dan menumbuk-numbuk pipi presiden Kelab Al-Insani itu. Lantas dia berpaling dan tidak mengendahkan pertanyaan Muhammad Iqram Husyaidi. Nurul Syuhadah tidak pernah terlintas dalam fikirannya untuk menarik minat lelaki itu. Dia memandang tinggi dan menghormati kepimpinan yang ada pada diri lelaki itu. Bukan mudah untuk mendapatkan jawatan presiden Kelab Al-Insani dan untuk memilih presiden sekali gus ketua seluruh pelajar bukan calang-calang orangnya. Nurul Syuhadah sedar, tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini. Mungkin itu kelemahan Muhammad Iqram Husyaidi. Ikhtilat, ikhtilat dan ikhtilat. Walaupun hanya dalam perkataan, namun besar maknanya kepada muslimin dan muslimat. Selagi tiada hubungan yang dibenarkan oleh syariat (pernikahan), lelaki dan perempuan yang bukan mahram tidak boleh sesuka hati untuk bergaul secara bebas. Islam bukan mengharamkan atau menghukum umatnya supaya tidak bergaul dan bukan menghalang manusia untuk hidup bermasyarakat tetapi pergaulan diantara lelaki dan perempuan yang bukan mahram ada batas-batas yang telah ditetapkan. Begitu indahnya islam, agama yang suci dan terpelihara menekankan tentang pergaulan lelaki dan perempuan. Agama yang menjaga kita. Subhanallah..
Peperiksaan SPM semakin hampir. Pelajar tingkatan lima bertungkus lumus bagi persediaan peperiksaan nanti. Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah  merupakan pelajar harapan dan sentiasa bersaing. Pernah dalam peperiksaan semester pertama, tempat pertama dalam keseluruhan tingkatan lima dikongsi antara Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah. Sehinggakan ada sebilangan guru-guru menyakat mereka,
“Agaknya kalau Hadah kahwin nanti, mungkin Aisyah madunya sebab diorang ni tak pernah berpisah. Ke mana-mana sahaja Aisyah pergi, Hadah mesti ada”, gurau guru-guru yang pernah menyakat mereka. Tetapi bagi mereka, kalau memang itu takdir Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah untuk bermadu, tidak mengapa. Siapalah kita sebagai manusia biasa untuk menidakkan takdir Yang Maha Kuasa. Terciut juga hati Siti Aisyah, sekurang-kurangnya biarlah dia mencontohi srikandi sejati seperti Saidatina Siti Khadijah yang hidupnya tidak pernah dimadukan oleh Rasulullah S.A.W.. Nurul Syuhadah juga begitu. Dia berasa kagum dengan sahabatnya itu. Siti Aisyah tegas orangnya. Nurul Syuhadah lembut orangnya. Pernah dia membaca sebuah novel ‘Tautan Hati’ karya Fatimah Syarha watak utamanya Asiah Yusra dan Elya Khadijah, Nurul Syuhadah menggelarkan dirinya Elya Khadijah srikandi Abu Bakar manakala Siti Aisyah pula ialah Asiah Yusra srikankdi Umar.
“Hadah, jalan cerita dalam novel ini, lebih kurang sama macam kehidupan seharian kita di Marhalah ni kan?”, jengah Siti Aisyah.
“Peras santan,perasan! you ni Aisyah”, gelak comel Nurul Syuhadah dan diikuti oleh Siti Aisyah. Hampir dua tahun persahabatan antara Nurul Syuhadah dan Siti Aisyah dijalin. Sungguh indah. Teringat firman Allah S.W.T dalam surah Az-Zukhruf ayat 67 yang bermaksudnya : ‘Pada hari itu sahabat-sahabat karib, sesetengah akan menjadi musuh kepada sesetengah yang lain,kecuali orang-orang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)’. Indahnya perhubungan jika disandarkan kepada Allah dan Rasul-Nya.
Hampir dua bulan selepas kejadian Muhammad Iqram Husyaidi tidak mengutus surat kepada Nurul Syuhadah yang masih tidak memberi jawapan apa-apa. Nurul Syuhadah pernah meluah masalah ini kepada Ustazah Syarifah yang merupakan isteri Ustaz Khairul Aman meminta agar Ustaz Khairul Aman sentiasa menekankan soal ikhtilat kepada muslimin dan muslimat dalam penyampaian ilmu. ‘Alhamdulillah’ bisik Nurul Syuhadah. Mungkin Muhammad Iqram Husyaidi tidak lagi mengutus surat cinta kepadanya. Dia mahu hubungannya dengan presiden Kelab Al-Insani kembali seperti dulu. Bertemu dan bercakap sahaja jika ada urusan yangyang penting  berkaitan dengan jemaah Kelab Al-Insani. Hidup dalam jemaah banyak membimbing dia untuk berorganisasi dalam islam sudah menjadi darah daging Nurul Syuhadah. Tanpa jemaah, bagaimana islam itu terbentuk dalam satu masyarakat yang memperjuangkan islam lebih-lebih lagi pada dunia moden hari ini. Memang banyak cabaran dan dugaan yang mesti ditempuh.
                                              ~ TAMAT ~

1 comment: